Familia de standarde ISO 9000 reprezintă o serie de standarde referitoare la sistemul de management al calităţii, care urmăresc asigurarea satisfacţiei clienţilor şi obţinerea de produse conforme.
ISO 9001 reprezintă standardul de bază (de cerinţe) din familia de standarde ISO 9000. Standardul constituie cadrul pentru orice organizaţie care doreşte să demonstreze conformitatea prin certificarea cu organisme de terţă parte.
Rolul ISO 9001:
Un sistem de management al calităţii certificat demonstrează angajamentul dumneavoastră pentru calitate şi satisfacţia clientului. Încrederea în capacitatea de a produce „calitate” a unei organizaţii este premiza pentru o relaţie de durată, reciproc benefică, pentru toţi clienţii dumneavoastră.
Sistemul ISO 9001 este aplicabil oricărui tip de organizaţie.
Cerinte:
ISO 9001:2018 conţine cerinţele pentru un Sistem de Management al Calităţii care prevede:
Un sistem de management de mediu certificat demonstrează angajamentul dumneavoastra pentru controlul activităţilor care generează un impact benefic sau nociv asupra mediului şi de confirmare cu legislaţia în vigoare.
HACCP este prescurtarea de la Hazard Analysis and Critical Control Points si se traduce prin analiza pericolelor si a punctelor critice de control (analiza pericolelor si a etapelor proceselor organizatiei in care este posibil sa se aplice controlul si care sunt esentiale pentru a preveni, elimina sau pentru a reduce la un nivel acceptabil pericolelor pentru siguranta alimentului).
Conform legislatiei romanesti (legea 150/2004, modificata prin legea 412/2004 si prin alte norme legale) este obligatoriu pentru operatorii cu activitate in domeniul alimentar si pentru cei cu activitate in domeniul hranei pentru animale[…] sa asigure implementarea sistemului de management al sigurantei alimentelor conform principiilor HACCP, in toate etapele producerii, prelucrarii si distributiei.
Principala forma prin care se confirma implementarea sistemului HACCP in organizatie consta in obtinerea unei certificari ISO22000. Acest certificat confirma ca organizatia are implementat un sistem de management al sigurantei alimentului.
ISO 22000 este un standard international ce se refera la siguranta in alimentatie; poate fi aplicat in multe tipuri de organizatii, incepand de la producatori si pana la restaurante
ISO 27001 – Standard pentru Securitatea Informatiei – este singurul standard international care defineste conditiile necesare existentei unui Sistem de Management al Securitatii Informationale. Standardul creaza cadrul necesar pentru selectia si aplicarea unor masuri de securitate adecvate si proportionale in scopul de a proteja resursele informationale si de a obtine increderea colaboratorilor, in special a clientilor.
Standardul se adreseaza tuturor companiilor pentru care informatia este esentiala si care vor sa-si protejeze tehnologia si informatiile de afaceri.
ISO 45001 – Sistem de Management al Securitatii si Sanatatii Ocupationale – este un standard international recunoscut ca fiind standardul ce reglementeaza domeniul sistemelor de management a securitatii si sanatatii ocupationale.
ISO 45001 este implementat ca parte integrata a strategiei de management a riscului intr-o societate, pentru a aplica legislatia in domeniul protectiei muncii si pentru a proteja propria forta de lucru.
Standardul ISO 45001 promoveaza un mediul de lucru sigur si sanatos prin crearea unui cadru prin care organizatia sa identifice si sa controleze , in mod constant, riscurile asociate locului de munca.
ISO 45001 este compatibil si poate fi implementat intr-un sistem integrat cu ISO 9001 si ISO 14001
ISO 37001 – este primul standard international pentru sisteme de management anticoruptie, care permite organizatiilor de toate tipurile sa previna, sa detecteze si sa abordeze conceptul de mita prin adoptarea unei politici anti-mita , numirea unei persoane care sa supravegheze conformitatea anti-mita, instruirea, evaluarile riscurilor si verificarea proiectelor si a persoanelor implicate, implementarea de controale comerciale si instituirea de proceduri de rapoarte si investigare.
Organizatia trebuie sa puna in aplicare o serie de masuri si controale pentru a ajuta la prevenirea, detectarea si combaterea mitei, inclusiv:
Standardul aduce beneficii unei organizatii prin furnizarea de :
Acest standard specifica cerintele pentru un sistem de management al calitatii in care o organizatie trebuie sa-si demonstreze capacitatea de a furniza dispozitive medicale si servicii conexe care indeplinesc in mod constant cerintele clientilor si cerintele de reglementare aplicabile.
Aceste organizatii pot fi implicate in una sau mai multe etape ale cilcului de viata, inclusiv proiectarea si dezvoltarea, productia , depozitarea si distributia, instalarea sau intretinerea unui dispozitiv medical si proiectarea si dezvoltarea sau furnizarea de activitati asociate (ex. suport tehnic). Acest standard poate fi utilizat si de furnizori sau terti care furnizeaza produse, inclusiv servicii legate de sistemul de management al calitatii al unor astfel de organizatii.
Cerintele ISO 13485 sunt aplicabile organizatiilor, indiferent de dimensiunea lor sau de tipul lor, cu exceptia cazurilor in care se specifica explicit. Ori de cate ori cerintele sunt specificate ca fiind aplicabile dispozitivelor medicale, cerintele se aplica in mod egal si serviciilor asociate.
Standardul ISO/IEC 20000-1 cuprinde cerintele sistemului de management al serviciilor IT. Standardul ISO/IEC 20000-1 este aplicabil organizatiilor de orice dimensiune care furnizeaza si gestioneaza servicii IT.
Scopul acestuia este de a oferi control continuu, o eficiență sporită și oportunități de îmbunătățire continuă.
In conditiile actuale de business, cele mai multe afaceri se bazeaza pe tehnologia informatiei, fiind unul dintre elementele de baza din cadrul activitatii lor. Multe procese operationale cheie se bazeaza pe IT, iar modificarile din cadrul acestor procese necesita si modificarea sistemelor IT – fie ca vorbim de hardware, software, de comunicatii sau servicii suport. Acesta este domeniul de aplicabilitate al sistemului de management al serviciilor IT si scopul ISO/IEC 20000-1.
ISO/TS 16949:2016, impreuna cu ISO 9001: 2008, definesc cerintele de sistem de management al calității pentru proiectarea si dezvoltarea, productia si, atunci când este relevant, instalarea si service-ul de produse conexe industriei auto.
ISO/TS 16949:2016 se aplică organizatiilor în care sunt fabricate componente pentru industria auto. ISO / TS 16949: 2016 poate fi aplicat de-a lungul lantului de aprovizionare in productia de automobile. Este un standard tehnic ce are la baza ISO 9001.